Kai keliauti sunku, atostogauti siūlo dirbant: tokia galimybė trumpam pabėgti iš namų vilioja vis daugiau lietuvių

Per karantiną daugelis išmoko dirbti iš namų. Keliautojai-tinklaraštininkai ir šilumos ieškantys žmonės įrodė, kad galima dirbti keliaujant net po atokiausius pasaulio kampelius arba žiemą keliems mėnesiams nusikrausčius kur nors į pietus.

© Klaipėda ID

Bevielis internetas ir išmanieji telefonai jau seniai leidžia dirbti atostogų metu. O atostogauti dirbant? Irgi įmanoma, tereikia nepamiršti maudymosi kostiumo ir gal… kompiuterio monitoriaus. Darbuotojų grupės ar net visos įmonės išvykos į užsienį arba kaimo sodybą Lietuvoje – ne poilsiauti ir pramogauti, o dirbti, – jau seniai nėra naujiena. Taip ieškoma kitokių erdvių darbui, kartu – naujų idėjų, įkvėpimo, efektyvumo (jei turi tikslą projektą užbaigti iki grįžtant, nesvarbu, sėdėsi su kolegomis aplink stalą ar kojas sumerkęs į baseiną, teks suktis greičiau), stiprinami ryšiai tarp kolegų (vyksta vadinamasis team building). Bent du Lietuvos didmiesčiai – Vilnius ir Klaipėda – metė iššūkį tolimesniems, šiltesniems ir egzotiškiems kraštams, pasisiūlė rengti darbostogas (angl. workation). Sostinė porą metų kvietė užsieniečius ir sulaukė svečių iš tokių kompanijų, kaip „British Airways“, „Siemens“, „Expedia“. Klaipėda labiau orientuojasi į Lietuvos kompanijas ir kviečia padirbėti pajūryje net užklupus COVID-19 bei prasidėjus šaltajam sezonui.

Jūrai likdavo tik vakarai

Jūrai likdavo tik vakarai Kaip rodo pavadinimas workation, sudarytas iš dviejų angliškų žodžių work (darbas) ir vacation (atostogos), tai yra darbas atostogaujant. Kitaip tariant, žmogus ilsisi nuo įprastos darbo vietos, bet ne nuo paties darbo. Tokia veiklos forma tapo įmanoma dėl modernių technologijų – nešiojamųjų kompiuterių, galimybės rengti telekonferencijas, bendrai dirbti leidžiančių įrankių (VPN – virtualaus privataus tinklo, debesijos ir pan.). Darbostogos turi nemažai privalumų: jos leidžia ilsėtis, bet tuo pačiu metu dirbti ir gauti algą, pakeisti įprastą rutiną ir taip sumažinti streso lygį, paskatinti kūrybiškumą, praplėsti akiratį, sutikti naujų žmonių ir mokytis iš jų, galų gale – sukurti tikrą komandą. Įgyta nauja patirtis padeda darbuotojui tobulėti profesionaliai ir kaip asmenybei. Esama ir trūkumų: kol nusistovi naujas ritmas, produktyvumas dažniausiai krenta, reikia virtualaus bendravimo įgūdžių, jau nekalbant apie būtiną įrangą – gerą interneto ryšį, pakankamai kompiuterių ir pan. Nors pats darbas kitoje vietoje daug papildomų sąnaudų nereikalauja, darbostogos kainuoja daugiau nei šiaip eiti į biurą – reikės mokėti už bilietus ar degalus, galbūt draudimą ir vizas, maistą. Tačiau esama prognozių, kad ateityje tai gali tapti populiaria kelionių forma – atostogauti neatsitraukiant nuo darbo.

„Drąsiai!“ – paklaustas, ar siūlytų išbandyti darbostogas, nė negalvojęs atsakė IT paslaugų bendrovės „TeleSoftas“ projektų vadovas Dangiras Račkauskas. Jis su penkiais kolegomis vasarą kelioms dienoms buvo įsikūrę Klaipėdoje. Ne savo biuro kėdžių minkštumą šios kompanijos darbuotojai išbandė jau ne pirmą sykį. Be to, jiems nuolat tenka padirbėti kitame mieste dėl paprastos priežasties – kompanija biurus turi ne tik Vilniuje, bet ir Kaune bei Klaipėdoje. Tad, pavyzdžiui, tą patį projektą įgyvendinantys žmonės retkarčiais turi susitikti ne tik virtualiai. Būtent kompanijos biurą uostamiestyje, o ne bendradarbystės erdves D. Račkauskas su komanda rinkosi kaip laikiną darbo vietą. Dėl to jiems nereikėjo rūpintis darbo vietos pritaikymu (nebent, esant poreikiui, atsivežti papildomą monitorių ar pan.), galėjo su klaipėdiškiais kolegomis aptarti įvairius reikalus. Nors į darbostogas uostamiestyje atvažiuojantiems žmonėms kai kurie viešbučiai siūlo nuolaidas, „TeleSofto“ komanda išsinuomojo aštuonvietį namą.

Žinoma, Klaipėda pasirinkta ne vien dėl „savo“ biuro, bet ir dėl noro pakeisti tiesiog vietą bei jūros. Tiesa, tinklaraščio Euroblogas.lt pašnekovas tikino, kad ši išvyka buvo labiau „darbo“ nei „-stogos“, – nors uostamiestis pamalonino geru oru, pasitaikė metas, kai užgriuvo daugiau darbų, tad paplūdimiui liko tik vakarai.

© Klaipėda ID

Sulaukė ne mažiau žmonių nei pernai

Uostamiestis darbuotojus iš kitų miestų ėmė kviesti dar pernai gegužę, kai startavo kampanija „Workation Klaipėda“. Miesto plėtros agentūros „Klaipėda ID“ komanda ragino: „Iškeiskite didmiestį į pajūrį, asfaltą – į smėlį, kondicionierius – į gaivų vėjo gūsį, automobilį – į dviratį, sporto klubą – į banglentes ir jėgos aitvarus, o kasdienybę biure – į vieną iš išskirtinių bendradarbystės erdvių Klaipėdoje!“ Uostamiestis kaip vieną iš savo privalumų nurodė bendradarbystės erdves, iš kurių vienos buvo orientuotos į mokslą, kitos – į kūrybinių industrijų atstovus, trečios – į freelancerius. Anot laikinosios „Klaipėda ID“ direktorės Eglės Songailienės, projektas buvo sėkmingas ir net nusitęsė į neįprastai šiltą rudenį. Darbą atostogų ritmu uostamiesčio bendradarbystės erdvėse iki spalio vidurio išbandė daugiau nei 200 jaunų profesionalų – ir laisvai samdomų darbuotojų, ir kolektyvų – iš kitų Lietuvos miestų. Jiems buvo siūlomos specialios programos, skirtos pažinti miestą, partneriais tapę viešbučiai siūlė nuolaidas.

Vienas svarbiausių šios kampanijos tikslų yra pritraukti gyventojų į Klaipėdą, kuri esą turi didmiesčio atributus ir mažesnio miesto privalumus. Net didesnio pirkinio žmonės paprastai neperka, jo gerai neapsvarstę, tad „Workation Klaipėda“ dalyviai buvo kviečiami pasitikrinti, ar miestas tinkamas gyventi ir dirbti. Šiemet laukė antras „Workation Klaipėda“ sezonas, bet planus pakoregavo koronavirusas. Programa, kaip ir planuota, prasidėjo pavasarį, tik kiek kitaip nei pernai. Kampanijos iniciatoriai pasinaudojo situacija ir ėmė kviesti tiesiog atvykti ir pabūti bei padirbėti Klaipėdoje tinkamiausiose sau vietose: kavinėse, bibliotekose, viešbučiuose, meno dirbtuvėse, net banglenčių stovykloje. „Po karantino būtina paspausti restart mygtuką. Įkvėpkite gaivaus oro ir leiskite jūros vėjui perkrauti visas jūsų mintis naujam, šviesesniam etapui“, – klaipėdiečiai kvietė grįžti iš karantino į tikrą gyvenimą, kur gyvi pokalbiai, tikri pojūčiai ir darbas tampa malonumu. Jie siūlė alternatyvą atostogoms, kurių planus sugriovė karantinas. Pašnekovė neslėpė, kad iš pradžių baugino pandemija ir dėl jos paskelbtas karantinas. Buvo akivaizdu, kad tokioje situacijoje bendradarbystės erdvės gali nepasiteisinti. © Klaipėdos ID Bet šylantis oras ir nutrauktas karantinas nuteikė optimistiškai – atėjus vasarai iniciatyva įgavo pagreitį. E. Songailienės žodžiais, į pajūrį viliojo ir tai, kad buvo sunku keliauti į užsienį. Tų, kuriuos buvo galima „sugaudyti“, nes jie buvo apsistoję, dirbo ar lankėsi projekto partneriuose ar siūlytose erdvėse, pašnekovė suskaičiavo daugiau kaip 200 – kaip ir pernai. Bet ji spėjo, kad buvo ir tokių, kurie tiesiog atvyko padirbėti į Klaipėdą ir programoje niekaip nedalyvavo. Anot laikinosios „Klaipėda ID“ vadovės, į uostamiestį padirbėti atvyksta tie, kurie šiaip nenusėdi vietoje. Juo suvilioja, kad kampanijos iniciatoriai nuveikia už juos pusę darbo – pasiūlo, kur dirbti ir apsistoti, ką veikti ir patirti, padeda susitikti su bendradarbystės bendruomenėmis ar suorganizuoti norimą pramogą. Nors vasara seniai baigėsi, o koronavirusas nesitraukia, Klaipėda nusiteikusi dirbančius žmones kviesti ir toliau. „Tačiau net dabar, kai su korona situacija rimta, turime, ką pasiūlyti, – tvirtino laikinoji agentūros vadovė. <…>

Paklausta, ką uostamiestis gali pasiūlyti ne šiltojo sezono metu, E. Songailienė nusijuokė: „Kai baigiasi vasara, klaipėdiečiai pradeda eiti prie jūros.“ Anot jos, tuomet Klaipėda skandinaviškai žavinga – rami viduje, pasišiaušusi išorėje. Įprastai tuomet į sales grįžta festivaliai, banglentininkai ir kaituotojai pagaliau sulaukia rimto vėjo ir bangų. Kitaip tariant, Klaipėda siūlo tą patį, ką ir vasarą, tik be maudynių jūroje, kaitinimosi saulėje ir Jūros šventės. „Workation Klaipėda“ įvertino ne tik pajūrio pasiilgę darbuotojai iš kitų Lietuvos miestų – kampanija buvo pripažinta tarptautiniu lygiu. Ji neseniai buvo nominuota Politikos inovacijų apdovanojimuose.

Čia tik dalis viso workation pranešimo. Skaitykite plačiau: www.delfi.lt

***

Klaipėda ID tikina, kad žiemą Klaipėda skandinaviškai žavinga – rami viduje, pasišiaušusi išorėje.

Netiki? Atvyk ir patikrink:
Darbo erdvės: COWORKING
Apgyvendinimas: COLIVING.